ISO 26000 is een internationale richtlijn voor MVO. De richtlijn helpt organisaties bij het vaststellen van hun maatschappelijke verantwoordelijkheden. Het volgen van de richtlijn helpt bij de verankering van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Wat doet de ISO 26000 richtlijn
De ISO 26000 licht alle bedrijfsprocessen door op het nemen van verantwoordelijkheid ten opzichte van uw werknemers, klanten, leveranciers en omgeving. Het helpt u betrokkenheid te tonen en u bewust te maken van datgene wat u al doet.
ISO 26000: voor alle organisaties
De ISO 26000 maatregel is te gebruiken voor organisaties van elke omvang. Ook sector en locatie doen er niet toe. De ISO 26000 is ontwikkeld d.m.v. een multi-stakeholderbenadering waarbij deskundigen uit meer dan 90 landen betrokken waren. De stakeholdergroepen zijn: consumenten, overheid, bedrijfsleven, werknemers, NGO’s en dienstverlening, onderhoud, onderzoek, wetenschap en overige. De ISO 26000 is ondertekend door alle ISO-landen, deze zijn via deze website te bekijken: http://www.iso.org/iso/home/about/iso_members.htm.
Voor kleine tot middelgrote organisaties geldt, dat wel alle kernthema’s maar niet alle onderwerpen relevant zijn.
Vrijwillige basis
ISO 26000 is een maatregel, een hulpmiddel. Het toepassen van de richtlijn is geheel vrijwillig. Wel geeft het duidelijk de maatschappelijke betrokkenheid van organisaties aan. Iets dat steeds belangrijker wordt.
Kernthema’s ISO 26000
De zeven kernthema’s van de ISO 26000 zijn:
- Bestuur van de organisatie.
- Mensenrechten.
- Arbeidspraktijk.
- Het milieu.
- Eerlijk zakendoen.
- Consumentenaangelegenheden.
- Betrokkenheid bij en ontwikkeling van de gemeenschap.