Het doorlopend nationaal onderzoek naar duurzaam ondernemen van de Erasmus Universiteit, Rotterdam School of Management en DuurzaamBedrijfsleven geeft inzicht in waar het Nederlandse bedrijfsleven zich in de transitie naar een duurzame economie bevindt. Is het een kans of een bedreiging? Wie is er verantwoordelijk: de overheid, bedrijven of consumenten? En worden ecologische, sociale en economische duurzaamheid even belangrijk bevonden? Al deze factoren beïnvloeden de haalbaarheid van een duurzaamheidstransitie.
De eerste resultaten van het onderzoek laten zien dat 95% van de werknemers en ondernemers kansen zien in duurzaamheid. Opvallend is dat echter de mannen minder optimistisch zijn dan vrouwen, zij zien dan ook vaker bedreigingen op duurzaamheidsgebied.
Volgens de respondenten in het onderzoek is iedereen uiteindelijk verantwoordelijk voor verduurzaming. Overheden en bedrijven worden echter wel iets meer verantwoordelijk gehouden dan consumenten en burgers.
Voor een succesvolle transitie zijn de ambities van werknemers en ondernemers belangrijk. Uit de resultaten blijkt dat zowel ecologische duurzaamheid, sociale duurzaamheid als economische duurzaamheid belangrijk worden gevonden. Ecologische duurzaamheid staat bovenaan met 89 punten, gevolgd door sociale duurzaamheid met 84 punten. Relatief laag scoort economische duurzaamheid met 70 punten. Een interessante bevinding is dat vooral de jongere respondenten op ecologische duurzaamheid focussen en oudere managers economische duurzaamheid belangrijk vinden.
Bij sommige ondernemingen die aan het onderzoek deelnamen was een interessant verschil te zien tussen de duurzaamheidsmotivatie van medewerkers en de duurzaamheidsoriëntatie van de gehele onderneming. Zo hecht tenminste een kwart van alle medewerkers meer belang aan ecologische, sociale en economische duurzaamheid belangrijker dan de eigen organisatie. Dit soort informatie is cruciaal voor ondernemingen. Het risico dat werknemers gedemotiveerd raken ligt namelijk op de loer. Maar ondernemingen kunnen deze kennis ook naar hun hand zetten. Als het bedrijf namelijk hogere ambities stelt, dan is daar draagvlak voor.
De eerste uitkomsten van dit doorlopende onderzoek samenvattend: Nederlandse ondernemingen hebben hoge ambities. De haalbaarheid daarvan kan met duidelijke prioriteiten en heldere communicatie richting medewerkers verbeterd worden. Het op een lijn brengen van medewerkers en ondernemingen is nodig om de gestelde ambities te realiseren en van de duurzaamheidstransitie een succes te maken.
Via deze link kunt u het artikel over de uitkomsten van het onderzoek lezen.